Kruh | Kniha vs. film


Pro dnešek tu mám první článek z kategorie kniha vs. film, kde porovnám nejen příběh, ale také celkové zpracování. Tentokrát jsem si připravila Kruh, v angličtině The Circle. Knihu napsal David Eggers a filmovou hlavní roli ztvárnila Emma Watson. Která verze příběhu se mi ale líbila víc?


Název v originále: The Circle
Autor: Dave Eggers
Nakladatelství: Plus
Žánr: dystopie, sci-fi, thriller
Série: -
Počet stran: 416
Čteno: květen 2017, v češtině

Oficiální anotace:
Mae Hollandová získala práci v Circlu, nejsilnější internetové společnosti na světě, a otevřely se jí tak dveře do světa milých a pracovitých lidí, ale i sportovních klubů, skvělých restaurací a luxusu. Víří v kruhu pracovních povinností, užívá si virtuálního přátelství a rostoucí sebedůvěry, a ani si nevšimne, jak se vzdaluje běžnému kontaktu s rodiči a přáteli. Nový román uznávaného amerického autora Davea Eggerse rozebírá kontroverzní otázku sociálních sítí: opravdu chceme jeden o druhém vědět všechno?


Název: The Circle
Režisér: James Ponsoldt
Žánr: YA, contemporary
Délka: 110 minut
Rok: 2017
Hrají: Emma Watson, Tom Hanks, John Boyega, Karen Gillan, Patton Oswalt, Bill Paxton, Glenne Headly, Ellar Coltrane, Poorna Jagannathan, Amir Talai, Nate Corddry, Ellen Wong, Regina Saldivar, Hunter Burke, Troy Murray, Mamoudou Athie, Elvy Yost a další



Kniha přináší skutečně zajímavý náhled na to, jak sociální sítě dokážou ovlivnit lidské myšlení a činy, jak zasahují a kontrolují životy všech uživatelů. Na hlavní hrdince Mae má čtenář možnost pozorovat, jak postupně Circlu propadá a stává se z ní fanatička, posedlá technologií a nehledící na lidi kolem sebe. Bylo mi jasné, že tohle ve filmu nenajdu, ale netušila jsem, jak rychle se tahle změna stane. Mae totiž v podání Emmy Watson působí jako běžná zaměstnankyně a na konci se najednou zblázní. Ale její vnitřní myšlenky nebo i vyřčené názory zmizí s lusknutím prstu.

Dalším velkým rozdílem je rozhodně romantická linka. V knize, nemůžu to vyjádřit jinak, spí Mae na každé straně s někým jiným. Naopak z filmu se scénáristům podařilo romantiku úplně vyškrtnout, takže tam žádnou nenajdete. Na jednu stranu jsem byla ráda, ale na druhou stranu tím zanikly některé postavy a jejich vztahy s Mae. Díky popisům v knize máte šanci poznat spoustu důležitých charakterů, zato ve filmu si zapamatujete sotva pár jmen, což vám z děje udělá tak trochu guláš.

A ještě poslední detaily, o kterých bych se ráda zmínila. Zaprvé: Kniha nemá kapitoly, což mi při čtení docela vadilo. A zadruhé: Z hereckého obsazení jsem si zamilovala Toma Hankse (ve filmu jeden z ředitelů Circlu) a Karen Gillan (nejlepší kamarádka Mae). Samotná Emma Watson, která jinak patří k mým nejoblíbenějším herečkám vůbec, mě příliš neohromila.
Kniha má rozhodně potenciál, který ale ve filmovém zpracování zůstal nevyužitý. Ve snímku se nedočkáte žádné psychické proměny hrdinky, takže samotný účel příběhu - tedy upozornit na vliv, který na nás mají sociální sítě - úplně upadá. Na druhou stranu scénáristé vyškrtli otravnou knižní romantickou linku, za což jim náleží velké plus. Přesto však u mně jednoznačně vítězí knižní podoba, protože jde o příběh, který vám skutečně něco dá. U filmu si maximálně užijete skvělý výkon Toma Hankse a budete se snažit zapamatovat si nějaká jména postav. Pokud se ovšem chystáte na obojí, rozhodně doporučuji přečíst si nejdřív knihu, abyste film správně pochopili a něco vám neuteklo.

Vyhrává kniha!

Za poskytnutí recenzní e-knihy Kruh děkuji Palmknihám.
Pokud byste ji chtěli zakoupit, než půjdete do kina na film, najdete ji tady.

Chtěli byste na blogu vidět více srovnání knih s filmovou či seriálovou adaptací?
Marky

Komentáře

  1. Skvělý článek :) Knihu mám doma půjčenou z knihovny a chystám se na ni a později i na film :) Na film jsem slyšela spíše negativní ohlasy, tak uvidím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Jsem zvědavá, co řekneš na knižní i filmovou verzi ;)

      Vymazat
  2. Pěkné srovnání :-) O knize jsem se doslechla až se zmíněným filmem, tak ji mám na seznamu k přečtení :-) Film chci shlédnout určitě až po přečtení knížky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samá správná rozhodnutí :) Těším se na tvůj názor!

      Vymazat
  3. Tvoje zhodnocení se mi líbí! Já se určitě chystám na film, ještě nevím, jestli si přečtu i knihu :o

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle mě bys měla, u mně jednoznačně vyhrála... Hlavně ji nečti po filmu, to by sis všechno úplně zamotala :D

      Vymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.