Poněkud kontroverzní recenze | Všechny malé zázraky

Název v originále: All the Bright Places
Autor: Jennifer Niven
Nakladatelství: YOLI
Žánr: YA, romantika
Série: -
Počet stran: 360
Čteno: 13. - 15. května 2018, v češtině

Theodor Finch a Violet Markeyová mají každý svá tajemství a problémy a vyrovnávají se s nimi po svém... aspoň do chvíle, kdy se potkají na zábradlí školní zvonice. Od té doby svým problémům čelí společně. Dokáže ale vztah, ať už jakéhokoli druhu, vydržet, když obě strany jsou tak trochu porouchané?

"Smát se je v pořádku. Můžeš se smát. Země se kvůli tomu neotevře a nespolkne tě. Neskončíš kvůli tomu v pekle. Věř mi. A jestli je nějaký peklo, budu tam dřív než ty a se mnou budou mít tolik práce, že už jim nezbude čas se zabývat tebou."

Psát recenze na milované, obdivované a vychvalované knihy je vždycky těžké. Zvlášť, když se váš názor od těch ostatních dost radikálně liší. Bohužel přesně tento úkol dnes stojí přede mnou - ne, že by se mi Všechny malé zázraky vyloženě nelíbily, ale zkrátka mě neohromily tak moc, jako všechny ostatní. Tak si ještě rozmyslete, jestli si tenhle názor vážně chcete přečíst...

Nebudu samozřejmě lhát: chápu, proč to všechny tak pohltilo. Jedná se o citlivě napsaný a velmi realistický příběh dvou teenagerů, ve kterých se lehce najde každý druhý dospívající. Postavy mají své problémy, ale místo toho, aby se je snažili řešit, se v nich utápí. Zdá se mi, že Jennifer Niven zkrátka vzala co nejvíc problematiky a nacpala ji do jedné knihy. Nikdo tu není normální, bez poruchy, bez zranění minulosti - což se sice může stát i v realitě, ale ne tak extrémní měrou. 


Bylo to náročné, ale naučil jsem se, že to nejlepší, co můžu udělat, je neříkat vůbec nic o tom, o čem doopravdy přemýšlím. Když nebudete říkat nic, ostatní si budou myslet, že o ničem nepřemýšlíte, jen o tom, co jim sami prozradíte.

Já si nemůžu pomoct, ale kvůli tomuhle nečtu. Nečtu proto, abych viděla co nejvíc příšerných osudů najednou. Abych dostala podpásovku (jediná horší věc by snad mohla být smrt domácího mazlíčka) jen proto, aby autorka zapůsobila. Pokud šok vyústí ze zápletky, je to jedině dobře, ale Jennifer Niven si prostě a jednoduše od začátku vzala za cíl čtenáře zničit. To podle mě není v pořádku a zachraňuje to snad jen autorčin doslov (kdo četl, ví).

Oceňuji poselství, které se Jennifer Niven snaží předat, ale bohužel jsem ho včetně zápletky uhodla asi na straně pět. Ale protože mi všichni tvrdili, že z téhle knihy budu nadšená, vytrvala jsem v naději, že se to zlepší. Což k ničemu nevedlo. Musím nakonec přiznat, že a Tíha vesmíru, autorčina druhá kniha, se mi líbila stejně, ne-li o trochu víc. A přitom ostatní čtenáře tolik nezaujala,. 


Já: Je už pozdě.
Finch: To záleží na tom, koho se na to ptáš. Víš, já si třeba nemyslím, že by bylo pozdě. Myslím, že je naopak brzy. Brzy v našich životech. Brzy v noci. Na samém začátku nového roku. Pokud to počítáš, všimni si, že brzy převažuje nad pozdě. Chci si jen povídat. Nic víc. Nechci tě znásilnit.

Proč jsem tedy hodnotila tak vysoko? Všechny malé zázraky se čtou opravdu dobře a autorka umí psát. Má trochu specifický styl, který mi ne vždy sedl, ale krásných citátů jsem objevila požehnaně. Celkově mě ale  kniha velmi zklamala a můžu vám ji doporučit jen v případě, že se vyžíváte ve smutku nebo s žánrem YA teprve začínáte a nehledáte úplné hitovky.

Všechny malé zázraky jsou citlivě napsaný příběh o dvou teenagerech, kteří se utápí ve svých problémech. Autorka do knihy napsala příliš mnoho problematiky a jejím cílem zjevně od začátku bylo čtenáře zničit. Já sama zápletku uhodla asi na straně pět, ale oceňuji poselství, které se Jennifer Niven snaží šířit. Také musím přiznat, že autorka, ač píše poněkud specificky, stylem dokáže zaujmout a našla jsem spoustu krásných citátů. Přesto nemůžu knihu doporučit, pokud tedy s YA teprve nezačínáte nebo se zkrátka nevyžíváte ve smutku.

Celkové hodnocení: 3/5

Za recenzní výtisk děkuji Megaknihám.
Vy si knihu můžete pořídit zde.

Marky

Komentáře

  1. Mluvíš mi úplně z duše! Je to skvěle napsané, ale prakticky se tam mluví jenom o problémech a žádných řešeních... Takže děkuji za recenzi, myslela jsem si, že tenhle názor sdílím sama :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem vážně ráda, že se shodneme - taky si s tímhle nápadem připadám trochu jako ostrov uprostřed oceánu :D

      Vymazat
  2. Knihu jsem četla a taky jsem z ní nebyla tak "odvařená" jako všichni ostatní. Na jedno přečtení proč ne, ale nemám potřebu to číst znova. Bylo to čtivé, téma zajímavé, ale chyběla mi tam taktéž jakákoliv snaha o řešení těch problémů, co ti teenageři měli. Nejvíc mne asi zarážel pramalý zájem ze strany dospělých - trochu nereálné podle mne.
    Jinak pěkná recenze! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, spousta problémů a žádná řešení. Děkuji, jsem ráda, že nejsem sama :)

      Vymazat
  3. Já momentálně čtu tíhu vesmíru a moc se mi líbí určitě mám, ale na seznamu i tuhle knížku. Jinak, krásná recenze!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, snad se ti obě budou líbit víc než mně.

      Vymazat
  4. Je pravda, že já YA moc nečtu a ve smutku se docela vyžívat umím, takže možná proto mám knížku tak ráda. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tě rozhodně neodsuzuji za to, že ji máš ráda ;) Naopak spadáš přesně do kategorie, které bych knihy doporučila :D

      Vymazat
  5. Kniha se mi docela líbila i když jsem se na ní nedokazal soustředit, což je asi docela zasadní věc..
    Kniha ačkoliv je dobře napsaná, mi připadala zbytečně dlouhá. Kdyby byla o 100 stran kratší velmi by ji to prospělo..

    Ale pokud vás kniha nenadchla, určitě mrkněte na film, který se v podstatě jen zaměřuje na hlavní postavy, narozdíl od knihy je velmi zjednodušený ale myslím že se povedl.

    velmi se mi líbila herečka co hrála Violet a vyborná je muzika k filmu, která filmu dává tu správnou atmosferu...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Budu ráda za každý komentář, připomínku, nápad... Pokud byste mě chtěli kontaktovat osobně, můžete použít můj mail marky48dsp@gmail.com. Předem díky za jakoukoli odezvu.